måndag 17 maj 2010

Aska rubbar våra cirklar

Vi i den välutvecklade rika delen av världen är vana vid att glida omkring på en räkmacka. Vi köper varor med garantitid, vi köper resor och förväntar oss att befinna oss på andra sidan jorden inom ett dygn, vi har vårdgaranti och vi blir mäkta irriterade om vi får vänta en minut i onödan även om förseningar beror på saker som ingen råder över. Sanningen är ju att vi människor inte kan garantera någonting. Vi är totalt maktlösa i förhållande till de starka naturkrafter vi nu ser exempel på. Nu när temperaturen höjs så svämmar Norrland över. När vi borrar ett stort hål i botten på Mexikanska Golfen förstörs den biologiska mångfalden i haven. När askan nu återigen strömmar ut över Atlanten kan vi inte ta oss till de platser vi hade tänkt oss i våra välplanerade liv. Jag blir mer och mer ödmjuk inför naturens styrka. Under en underbar promenad i söndags utmed sjön där jag bor slogs jag av att denna fantastiska natur har funnits långt före det att jag fanns till och kommer att finnas långt efter det att jag är borta. Naturen behöver inte mig men oj vad jag behöver naturen. Vi behöver förvalta jorden med omsorg och inte tro att vi råder över den.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar