torsdag 2 maj 2013

Liseberg får mig att gråta

Idag är anslagspelare och tunnelbaneväggar nedlusade med Lisebergs reklamaffischer. Jag får väl erkänna att de lyckats när de väcker så mycket uppmärksamhet och frustration att jag nu sitter och bloggar om det. Affischerna föreställer gråtande, förtvivlade barn där rubriken lyder; En del barn måste åka till Italien i sommar! (Lisebergs logga ligger under bilden)

Jag kände igen barnens gråtfyllda ansikten från Aktuellt igår kväll. Skillnaden var att inslaget handlade om barn i Burma, Pakistan och Syrien som grät hjärtskärande över att de förlorat allt och alla.

Naturligtvis skulle man kunna rycka på axlarna och tycka att reklamkampanjen är kul men jag tycker det säger något viktigt om de olika omständigheter människor lever under.
Bortskämda svenska ungar som har allt medan miljontals barn gråter på grund av hunger, krig, konflikt, förföljelse, flykt m.m.

Bättre kan ni Liseberg!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar