onsdag 26 september 2012
Värdegrund eller värdegrundsarbete
Skolinspektionen har i veckan kommit med en rapport som kritiserar skolornas arbete med värdegrundsuppdraget. De som arbetar i skolan är inte alltid tillräckligt medvetna om vad uppdraget innebär. I Kristdemokraternas skolpolitiska arbetsgrupp diskuterar vi detta ingående. Vi har sedan partiet bildades betonat behovet av en gemensam etiska grund för att skapa en lugn, trygg, stimulerande och positiv miljö i skolan. Värdegrund innebär också att förmedla och ge förståelse för de värden som är omistliga för ett gott samhälle. Allt för ofta förminskas dock värdegrunden till ett antal konkreta åtgärder eller aktiviteter i skolan, till antimobbningsarbete eller klassens ordningsregler. Värdegrunden ses då som ett utanpåverk som läggs vid sidan om skolans övriga verksamheter. Vi menar att värdegrunden skall genomsyra all skolans verksamhet och alla mänskliga realtioner i skolan. Värdegrunden får inte ses som ett betungande sidouppdrag för lärare, något som tar tid från undervisningen.
måndag 24 september 2012
Kunskap om sitt ursprung eller vara ett av fyriotvå barn till en spermadonator
En schizofren TV-kväll. Först tittar jag på programmet "Vem tror du att Du är". Programmets ledmotiv är: "-För att veta vem Du är måste Du veta varifrån du kommer". Efter denna sanning får vi ta del av ett långt inslag i Aktuellt om hur en man genom spermadonatiom givit liv till fyrtiotvå barn i Sverige, Finland och Danmark och genom detta också spridit en ärftlig allvarlig sjukdom. Händelsen ställer stora existentiella frågor på sin spets. Hur kan man som man vilja bli pappa till fyrtiotvå barn utan att vilja lära känna dem eller ta ansvar för dem? Kan man garantera att detta inte leder till inavel i dessa små länder? Hur kan man medvetet vilja sprida en allvarlig sjukdom till så många människor? Hur kommer dessa barn uppleva att de aldrig får veta vart de kommer ifrån? Men värst är en kvinnornas kommentar i inslaget "-När man går till en spermabank i Danmark hade man hoppats på en felfri vara". Tankarna går till 30-talets Tyskland.
fredag 21 september 2012
Två gobitar från budgeten!
Regeringens förslag till budget - budgetpropositionen är nu presenterad. Jag vill lyfta två satsningar vi gör som jag tycker är extra positivt.
Satsningar på elever
med utländsk bakgrund
Elever som kommer till Sverige efter den ordinarie åldern
för skolstart uppnår markant sämre resultat än andra elever i den svenska
skolan. Regeringskansliet har därför gett en utredare i uppdrag att utarbeta
förslag på hur undervisningen för nyanlända elever kan förbättras. Regeringen
genomför också ett antal andra satsningar för att stärka kunskapsresultaten för
elever med utländsk bakgrund:
Stöd till grundskolor i utanförskapsområden under 2012–2014.
Ett riktat statsbidrag för försöksverksamhet med utökad
undervisningstid för nyanlända elever i grundskolan. För 2013 föreslås 15
miljoner kronor avsättas. Under 2014–2016 beräknas statsbidraget uppgå till
30 miljoner kronor årligen.
Utveckla stöd för att kartlägga vilka kunskaper en nyanländ
elev har när han eller hon börjar till den svenska skolan. Regeringen föreslår
att 18,5 miljoner avsätts för 2013 för framtagningen och spridandet av
stödmaterial för att kartlägga och följa nyanlända elevers kunskapsutveckling.
Regeringen beräknar att sammanlagt 65 miljoner kronor avsätts under perioden
2013–2016 för samma ändamål.
Kompetensutveckling för lärare och rektorer främst inriktad
mot att stödja elevernas språkutveckling. För 2013 föreslås 11,9 miljoner
kronor avsättas. Satsningen beräknas omfatta 55 miljoner kronor under perioden
2013–2016.
Informationsmaterial om det fria skolvalet på olika språk
riktat till elever och föräldrar. Regeringen avsätter 2 miljoner kronor för
2013 och beräknar att sammanlagt 8 miljoner kronor avsätts under perioden
2013–2016.
Skolgång för barn som
vistas i landet utan tillstånd
I Sverige finns en generell rätt till utbildning för alla barn
men denna rätt omfattar inte barn som vistas i landet utan tillstånd. Barn som
vistas i Sverige utan tillstånd lever ofta i en utsatt situation som de själva
inte kan råda över. Regeringen anser att även dessa barn ska ha rätt till skolgång
för att bidra till att de får stöd i sin kunskapsutveckling. Regeringen
föreslår att 25 miljoner kronor avsätts under 2013 för kommunernas kostnad
för reformen. Fr.o.m. 2014 beräknas 50 miljoner kronor avsättas per år.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)