torsdag 26 augusti 2010

Med magen i vädret

Under sommaren som gått har jag sett många magar i vädret. Det vill säga många leende kvinnor som inom kort skall föda, en händelse större än allt annat man kan vara med om. Det jag funderar över är om de kommer se lika lyckliga ut om 12-18 månader. Då förväntas vi föräldrar lämna ifrån oss vår avkomma till samhällsapparaten. Då skall babyn lämnas över till pedagogisk personal inom förskolan eftersom mamma eller pappa måste jobba.

Låt mig först av allt säga att jag inte på något sätt är emot förskolan. Personalen på förskolan gör ett fantastiskt bra och tålmodigt jobb och så gott som alla barn får idag en god verksamhet genom förskolan. Det jag vänder mig emot är att de föräldrar och barn som inte mår bra av att skiljas åt efter 12-18 månader inte har något annat val idag.

Det finns ingen 12 månaders baby som har behov av att vara på ”dagis”. Barnet behöver sina föräldrar för att knyta an, skapa tillit och att utvecklas till trygga individer. Nej, här är det istället de vuxnas behov som står i centrum, vuxna skall jobba och då löser kommunen det genom stora subventioner till barnomsorgsplatser, närmare bestämt 85 000 kr per barn och år. Vi Kristdemokraterna vill att de föräldrar som vill vara hemma längre med sina barn ska ha möjlighet att vara det. Det är inte mer än rätt att de föräldrar som väljer att vara hemma med sina barn får en lite del av den kakan som en förskoleplats subventioneras med. Vi vill höja vårdnadsbidraget till 6000 kr för barn mellan 1-3 år. Det skapar en mänskligare Sverige.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar