onsdag 21 november 2012

Att leva livet-hela livet

Ett värdigt åldrande innebär för mig att få god omvårdnad, meningsfull sysselsättning, kunna hålla mig fräsch och snygg, äta god hemlagad mat och ha tillgång till umgänge och ett socialt liv. Jag vill få möjlighet att att leva ett aktivt och meningsfullt liv ända till slutet. I år har jag därför motionerat i Sveriges riksdag om Kultur i äldreomsorgen. Alla har rätt till kultur. Men av olika skäl kan äldre ha svårt att ta del av och att själva skapa kultur. Flera undersökningar och studier bekräftar kulturens betydelse för hälsa och rehabilitering. Att använda konst och kultur som komplement till traditionella behandlingsmetoder blir allt mer accepterat inom vård-, omsorgs- och folkhälsoarbete. För mig handlar det om att få åldras med värdighet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar