fredag 19 oktober 2012

Oro på Swedwood i Tibro

Idag besökte jag, och samtalade med, den varslade personalen på Swedwood i Tibro. 221 personer kommer inom kort att förlora jobbet och sin försörjning. En fruktansvärd situation att hamna i när man är mitt livet med många åtaganden och ansvar för hem och familj. Under två timmar kom vi att beröra både politik, Tibros framtid, möjligheter till jobb och utbildning samt hur företaget förväntas agera inför uppsägning och kommande omställningsåtgärder. Den största irritationen hos personalen beror på att beslutet om nedläggning kom som en fullständig överraskning. De kallades till stormöte och fick efter det omtumlande beskedet 30 min på sig att återgå till jobbet. Varför tillsätts ofta chefer som inte kan hantera människor? .......det måste väl vara den främsta kompetens man behöver som chef?
Idag tillsätter man ekonomer som chefer. När kalkylen och resultaten pekar nedåt behandlar man folk som om de vore staplar i ett diagram.

Besöket var också känslomässigt jobbigt för mig eftersom Swedwood före 1993 ägdes av min pappa, Kenneth Andersson (även jag var delägare). Företaget hette då TUA kontorsmöbler och startades 1932  av min farfar Thure Andersson. Att företaget nu går i graven är en stor tragedi för alla de som förlorar jobb och försörjning men också en sorg för hela klanen Andersson som grundade företaget.
 

Från vänster: Annika Eclund, Ulf Larsson, Tony Eriksson, Gerry Färnhede

0 kommentarer:

Skicka en kommentar