lördag 6 oktober 2012

USA dag 1: Jetlag och politik

Vi har landat i mitt andra hemland. Visserligen var det 24 år sedan sist. Under 80-talet studerade jag på Texas Christian University i Fort Worth under tre år. Jag hade gärna stannat för att bli svensk-amerikan men livet tog en annan vändning. Jag älskar det här landet, har det lite i blodet. Min farfar emigrerade i början av 1900-talet och vi har fortfarande släkt kvar här. Efter att farfar lärt sig snickra och bygga hus kom han tillbaka till Sverige för att gifta sig med min farmor. Det får jag väl vara tacksam för annars hade jag inte suttit på Manhattan just nu för att skriva dagbok om den amerikanska valrörelsen m.m.
Första dagen i New York bjöd på många goda samtal trots jetleg. Vi träffade Emma Rung som egentligen jobbar med Fare Trade (Rättvisemärkt) men nu jobbar hon med Obamas kampanj. Hon ingår i en grupp på 600 personer. Alla är voluntärer, och inte nog med det, de betalar tilloch med för sina egna kampanjtröjor, pins och annat kampanjmaterial. De knackar dörr hela tiden för att få folk att gå och  rösta. Efter sitt ordinare jobb träffas de i en stor lokal och sitter och ringer upp folk. Utamningen är inte att övertyga dem om att rösta på Obama utan att få dem att gå och rösta eller rättare sagt ha registrerat sig på rätt sätt för att få rösta. Vi träffade också Maria Karlsson, journalist som jobbat i landet sedan 1994. Hon jobbar numera för Fox media men har tidigare arbetat för PBS och NBC. Intressant att höra henne beskriva hur mycket det är som spelar in i hur folk röstar vilket också bekräftas av inslagen på nyheterna i kväll där presdentkandidaternas kroppsspråk analyseras för att se vem som vann den första debatten.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar