söndag 7 oktober 2012

USA dag 2: Gud har inga andra händer än våra

Idag har känslorna inte gått att hålla i styr. Dagen började på en sunkig innegård på Manhattan där voluntären Charles berättar om kyrkans hjälpverksamhet bland behövande (kolla upp verksamheten på Dreamcenter.com om ni vill veta mer). Kön för att få en portion mat ringlade sig lång bakom ryggen på Charles när han berättar att han bokstavligen försöker leva ut bibelns budskap bland de fattigaste och mest utsatta. Charles säger  "- här känner jag att jag lever". Mitt emot denna plats ligger lägenheter värda 16 miljoner styck! Efter denna omtumlande upplevelse hamnade vi på FN:s svenska representation där milleniemålen stod i fokus. Frågan är vad som kommer att hända efter 2015 då målen skall vara uppfyllda. Även om den stora kolossen FN får utstå en del kritik har det ett stort värde att 193 länder ändå samlas för att jobba med fred och säkerhet, utveckling och mänskliga rättigheter. Sverige är den sjunde största bidragsgivare till FN (i absoluta tal) och vi har ett fantastiskt renomé. Överallt talas det om Wallenberg, Bernadotte, Hammarskjöld Wallström m.fl.
Att få en stilla stund vid Wallenbergmonumentet var en av dagens höjdpunkter. Fem pelare av diabas riktar sig mot himlen. En av pelarna bär upp jordklotet. Konstverket står på gatstenar från Budapest och symboliserar en hand och att en människa genom sina handlingar kan rädda världen eller i alla fall göra stor skillnad. Som om inte detta var nog så passerade vi två stora bassänger där Worldtrade center en gång stod. Ground Zero påminner om hur sårbara vi är och gör att både Dreamcenter, FN och modiga människor som Wallenberg behövs i denna världen. Min förhoppning är att också en politiker från Sverige skall göra någon skillnad. Det är min vilja och min drivkraft.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar